Autodíly a motodíly na Automonti.cz
8 Nejčastějších Chyb Při Jízdě Autem V Zimě
V zimě je vozidlo mnohem zranitelnější než v teplých měsících. Mnoho dílů ztrácí pružnost, elasticitu a křehne. Trocha pozornosti a pochopení ze strany řidiče však zabrání nepříjemným nehodám a zbytečným nákladům.Postupně zapínat spotřebiče energie
Mnoho řidičů v zimě ihned po nastartování zapne všechny možné spotřebiče energie - světlomety (pokud se nerozsvítí automaticky), vyhřívaná sedadla, zadní okno, čelní sklo, zrcátka, volant, pokud ho máte, atd.
Rychlý nárůst teploty diodového můstku v alternátoru v důsledku zahřívání opakovaným proudem není pro tento drahý a někdy poměrně pracný výměnný prvek dobrý. Rozsah kolísání teploty diodového můstku v zimě je obrovský, od minus 25-30 °C do plus 50-70 °C. Polovodiče jsou v takových podmínkách zranitelné a riziko jejich selhání se zvyšuje.
Proto je žádoucí zatěžovat zamrzlý generátor postupně - po nastartování motoru zapnout nejprve vyhřívání sedadel, po pěti minutách vyhřívání čelního skla, pokud je přítomno, po několika minutách přidat zadní okno, pokud je to potřeba, a tak dále. U některých vozů dokáže inteligentní elektronika omezit současné zapínání výkonných spotřebičů energie, sleduje pokles napětí generátoru a okolní teplotu, ale neměli byste na to spoléhat.
Nezmrazujte svůj tlumič výfuku
Když motor běží, z výfukového potrubí vychází velké množství vodní páry, která se sráží ve výfukovém potrubí. Když je venku zima a motor běží na volnoběh, tlumič výfuku se nestihne po celé délce potrubí řádně zahřát a jeho "břehy" daleko od motoru a řezu potrubí mají minusovou teplotu. Pokud motor běží delší dobu na volnoběh, začne se otvor výfukového potrubí postupně pokrývat ledem z par výfukových plynů a motor se nakonec vypne a již nenastartuje.
To je problém pro lidi, kteří dlouho sedí v běžícím autě (nájemní řidiči), a pro ty, kteří často používají dálkový start s automatickým ohřevem, kdy se motor sám spustí, když dosáhne provozní teploty, pak se sám vypne a po vychladnutí na nastavenou mez se cyklus opakuje. Pokud takové podmínky přetrvávají a mráz je silný, mělo by se zahřívání střídat s více či méně aktivní jízdou, aby se výfukový trakt "vysušil".
Nejezděte v zápalu boje v autě
Těžký prachový sníh, který nestihne zmrznout, se nazývá nadýchaný sníh. Takový sníh může úspěšně a neškodně ohnout i čistě osobní automobil a často je překonán cestou na chalupu nebo do garáže, než traktor uvolní silnici. A majitelé vozidel s pohonem všech kol dokonce rádi záměrně dovádějí a prohánějí se po bílých polích.
Nebezpečí takové jízdy v zasněžených prašných polích spočívá v hojném "omývání" tlumiče výfuku sněhem, přesněji řečeno katalyzátoru (zejména pokud není zabudován v rozdělovači a je umístěn přímo pod dnem) a kyslíkových senzorů. Obě tyto části jsou drahé a poměrně zodpovědné. Vnitřní část lambda sondy je zahřátá až na 500-600 stupňů, a přestože vnější část je méně horká, náraz do sněhu "hlavou" může keramický základ sondy zničit.
Stejné nebezpečí hrozí i katalyzátoru, jehož keramická voština nemá ráda teplotní skoky. Obecně je možné jezdit v prachovém sněhu, ale pokud zasněženým polním cestám předcházela rychlá a dlouhá jízda po dálnici, je žádoucí nechat auto jet na volnoběh nebo dokonce s vypnout motor po dobu pěti minut, aby se tlumič trochu ochladil.
Nebrzdit prudce
Při jízdě v silných mrazech se i s dobře zahřátým vozem rozjíždějte opatrně, brzděte plynule a vyvarujte se náhlého brzdění "podlahou". Dokonce i poměrně nové a kvalitní brzdové válce - zejména zadní bubnové brzdy - často trpí mokrem. Pružná těsnění jejich pístů mají zásadně menší průřez než u předních třmenů a hlavního válce. Poté, co v mrazech nabobtnaly, nevydrží náhlý skok tlaku při "fotbalovém" šlapání.
Neznamená to, že obvod zcela ztratí těsnost a navíc, že zmizí brzdy. Jen válec může vyplivnout určité množství brzdové kapaliny, která se může dostat na vnitřní povrch bubnu a destiček, což není příliš užitečné.
Zahřátí tlumičů
Klasickou zimní chybou je přejetí nerovností, jako jsou gumové zpomalovací prahy, v rychlosti těsně po zahájení jízdy v mrazech. Všichni o tom vědí, ale přesto na to stále zapomínají.
Tlumiče jsou "zvenku drsné, uvnitř jemné", a pokud rychle přeskočíte výmol, aniž byste v nich předehřáli kapalinu jemnými a plynulými pohyby zavěšení pomalu jedoucího vozu, může se v lepším případě dostavit nepříjemné klepání v důsledku deformovaných přepouštěcích ventilů nebo částečné ztráty podpory plynů, v horším případě únik oleje ze vzpěry.
Hlídejte si ruce
Ve snaze ušetřit čas, zejména po ránu, mnoho řidičů nastupuje co nejrychleji do prostoru pro cestující, aby začali odklízet sníh z karoserie, ale místo toho nastartuje motor zvenčí tak, že prostrčí ruku pootevřenými dveřmi.
V takových případech se často stává, že se vaše ruka nebo oblečení zachytí o pravý spínač a omylem aktivuje stěrače. Když je okno pokryto silnou vrstvou sněhu a ledu a stírací lišty jsou zamrzlé, stírací zařízení dostává zabrat.
V nejlepším případě funguje samo opravná pojistka, ale může prasknout i ta obyčejná, jednorázová, která se v chladném počasí mění dost obtížně (a měli byste si pamatovat, kde je!). V nejhorším případě může dojít k otočení drážek hnací nápravy ve vodicích otvorech a nakonec je budete muset vyměnit.
Neničte parkovací senzory
V zimě si mnoho lidí dovolí to, co by v létě nikdy neudělali - zaparkovat a snadno narazit do hromady sněhu s nárazníky. V létě i lehký dotyk s překážkou způsobí škrábance a nutnost přelakování nárazníků, ale v zimě takové triky (pokud člověk zná míru) často neškodí.
Stopu však nemusíte vidět, ale výsledek pocítíte - parkování v závěji snadno poškodí parkovací senzor. Tyto senzory jsou ultrazvukové zářiče založené na tenké a jemné piezokeramické destičce a nemají rády mechanické nárazy - dokonce ani od měkkého a na první pohled neškodného unášení.
Nepoškozujte rohy dveří a kapoty
V zimě se na rozích dveří a kapotě často tvoří led. To je poměrně nepříjemná situace, která může snadno poškodit rohy dveří a kapoty - odštípnout lak nebo dokonce ohnout roh!
V místě spojení prahu a předních spodních rohů dveří často dochází k zamrzání ledu a kapkám, které stékají po straně dveřních závěsů. To se nevyhnutelně stává bez ohledu na to, jak dobře je vůz vyčištěn a vyfoukán čisticími prostředky. Při otevření dveří se tento "stalagmit" zapíchne do rohu dveří, rozdrtí je a hrozí poškození laku nebo dokonce deformace kovu.
Totéž platí pro rohy horní části kapoty na straně čelního skla - u mnoha vozů jsou při otevření těchto rohů zapuštěny do procesních prohlubní, které mohou být v zimě vyplněny sněhem přimrzlým k zemi. Problém je v tom, že páka dveří nebo kapoty je velká a při otevírání si možná ani nevšimnete námahy, kterou se rohy rozbíjejí o led. Je důležité na to pamatovat a v případě silné námrazy otvírat dveře nebo kapotu velmi opatrně a v případě potřeby použít láhev s teplou vodou k očištění těchto "intimních míst" od ledu.